Es sind zumindest vier Formen von Immunschwäche infolge einer Covid19-Infektion denkbar:
- LongCOVID und MECFS (chronifizierte Erkrankung)
- LongCOID nach Reinfektionen mit der gleichen oder neuen SARS-CoV2-Varianten (“natürliche” Abnahme der Immunität)
- LongCOVID nach Durchbruchsinfektionen trotz (mehrfacher) Impfung
- (temporäre) Vulnerabilität gegenüber bakteriellen und viralen Infekten sowie Pilzen generell
Hinsichtlich einer lang anhaltenden Immunschwäche vergleichbar mit Masern oder AIDS gibt es folgende Stellungnahmen aus der Fachwelt:
- Andrew Ewing (World Health Network): COVID-19 and Immune Dysregulation, a Summary and Resource (05.03.23)
- Frederik Jötten: Löst Corona eine Immunschwäche aus? (17.02.23)
- Tim Requarth: What Is COVID Actually Doing to Our Immune Systems? The research sounds scary. It’s not bunk—but it’s important to understand its purpose. (31.01.23)
Reinfektionen
- Hendrix et al., Influence of Prior SARS-CoV-2 Infection on COVID-19 Severity: Evidence from the National COVID Cohort Collaborative (06.08.23, preprint – n > 2 Mio., leicht erhöhtes Risiko für schweren Verlauf bei der 2. Infektion: “We observed a mild protective effect of prior infection during the early and mid-stages of the pandemic that waned after the rise of the Omicron variants, ultimately resulting in loss of protection or a tendency toward more severe second infections.”)
- Cassandra Willyard: Are repeat COVID infections dangerous? What the science says (26.04.23)
- Bosworth et al., Risk of new-onset Long Covid following reinfection with SARS-CoV-2: community-based cohort study (17.04.23, preprint – relative Abnahme des Risikos)
- Fatality rate of people infected with Covid-19 twice higher than those infected once (18.01.23, IFR 0,11 gegenüber 0,06)
- Hadley et al., SARS-CoV-2 Reinfection is Preceded by Unique Biomarkers and Related to Initial Infection Timing and Severity: an N3C RECOVER EHR-Based Cohort Study (05.01.23, preprint – Zunahme von LongCOVID-Risiko mit Reinfektion)
- Marra et al., Risk factors for long COVID among healthcare workers, Brazil, 2020&2022 (05.01.23, preprint – Reinfektionen erhöhten LongCOVID-Risiko, 4. Impfung verringert Risiko)
- Bowe et al., Acute and postacute sequelae associated with SARS-CoV-2 reinfection (10.11.22 – zwei Infektionen mit höherem Risiko zu sterben (2fach), Hospitalisierung (3fach), Herzproblemen (3fach), Blutgerinnsel (3fach) als eine Infektion, Limitation: nur 10% Frauen, 88% über 39 Jahre)
- Neuseeland warnt vor Reinfektionen (28.10.22)
- Reinfektionen verschlechtern LongCOVID bei 80% der Betroffenen und kann bei 60% zum erneuten Auftreten von LongCOVID-Symptomen bei Genesenen führen .(n = 600, 08.09.22 – Linkfix)
- The interplay of omicron, reinfections and long COVID (27.08.22)
- Al-Aly et al, Outcomes of SARS-CoV2 Reinfection (17.06.22, preprint –Erläuterung zu Limitation und Stärke von Blake Murdoch)
- Shen et al., ACE2-independent infection of T lymphocytes by SARS-CoV-2 (11.03.22 – Immunsystem kann durch Infektion geschwächt werden, T-Zellen infiziert, Zelltod. Evidenz gegen “Infektion trainiert Immunsystem”-Konzept)
Durchbruchsinfektionen nach Impfung
- Brannock et al., Long COVID risk and pre-COVID vaccination in an EHR-based cohort study from the RECOVER program (22.05.23 – verringertes LongCOVID-Risiko durch Impfung, auch bei OMICRON)
- Tran et al., Efficacy of first dose of covid-19 vaccine versus no vaccination on symptoms of patients with long covid: target trial emulation based on ComPaRe e-cohort (28.02.23)
- Richard et al., Persistent COVID-19 Symptoms at 6 Months After Onset and the Role of Vaccination Before or After SARS-CoV-2 Infection (18.01.23, n = 1832, Impfung verringert LongCOVID-Symptome um 40%, Caveat: vor OMICRON)
- Nehme et al., Prevalence of post-COVID Condition 12 Weeks after Omicron Infection Compared to Negative Controls and Association with Vaccination Status (15.12.22 – nach BA.1/BA.2 weniger LongCOVID in Geimpften gegenüber Ungeimpften)
- Perlis et al., Prevalence and Correlates of Long COVID Symptoms Among US Adults (27.10.22, n = 16000, 15% LongCOVID, Geimpfte im Vergleich Ungeimpfte 28% geringeres Risiko für LongCOVID, OMICRON etwas seltener LongCOVID, Studienzeitraum bis 6.7.22 )
- Ayoubkhani et al., Risk of Long Covid in people infected with SARS-CoV-2 after two doses of a COVID-19 vaccine: community-based, matched cohort study (12.09.22 – longcovid risk scheint mit Anfangsschwere der Symptome zuzunehmen, 10% longcovid bei geimpften, verglichen zu 15% bei Ungeimpften.)
- Ayoubkhani and Bosworth, Self-reported long COVID after infection with the Omicron variant in the UK: 18 July 2022 (18.07.22 – 4% der 3fach Geimpften nach 3-4 Monaten noch eingeschränkt, kaum Unterschiede zwischen DELTA, BA.1 und BA.2)
- Azzolini et al., Association Between BNT162b2 Vaccination and Long COVID After Infections Not Requiring Hospitalization in Health Care Workers (01.07.22 2-3 Dosen reduzieren LongCOVID-Risiko um 75-85%)
- Antonelli et al., Risk of long COVID associated with delta versus omicron variants of SARS-CoV-2 (18.06.22 – weniger LongCOVID bei Omicron im Vergleich zu DELTA, Limitation: überwiegend BA.1)
- Emecen et al., The presence of symptoms within 6 months after COVID-19: a single-center longitudinal study (17.06.22 – n = 5610, Impfung reduziert Risiko um 50%, keine klare Aussage über Absolutzahlen möglich)
- Al-Aly et al., Long COVID after breakthrough SARS-CoV-2 infection (25.05.22, n = 33940, 2fache Impfung bietet nur ca. 15% Schutz vor LongCOVID )
- Ayoubkhani et al., Trajectory of long covid symptoms after covid-19 vaccination: community based cohort study (18.05.22, n = 28356)
- Morioka et al., Post COVID-19 condition of the Omicron variant of SARS-CoV-2 (16.05.22, preprint, small group – LongCOVID bei OMICRON seltener, Limitation: 01/12/21-09/02/22, überwiegend BA.1)
- Ayoubkhani and Bosworth, Self-reported long COVID after infection with the Omicron variant in the UK (06.05.22 – ähnlich hohes LongCOVID-Risiko bei 3fach Geimpften zwischen DELTA und BA.1 (rund 8%), bei BA.2 noch höher (8-11%)
- Ayoubkhani et al., Risk of Long Covid in people infected with SARS-CoV-2 after two doses of a COVID-19 vaccine: community-based, matched cohort study (24.02.22, zweifache Impfung halbiert LongCOVID-Risiko)
- Ayoubkhani et al., Self-reported long COVID after two doses of a coronavirus (COVID-19) vaccine in the UK: 26 January 2022 (26.01.22 – Risiko an LongCOVID zu erkranken von 14,6 auf 9,5% gesunken nach zweifacher Impfung – vor OMICRON)
- Kuodi et al., Association between vaccination status and reported incidence of post-acute COVID-19 symptoms in Israel: a cross-sectional study of patients infected between March 2020 and November 2021 (17.01.22, preprint, Update mit Referenzgruppe – 54% weniger Kopfschmerzen, 64% weniger Fatigue, 68% weniger Muskelschmerzen als bei Ungeimpften)
- The effectiveness of vaccination against long COVID – A rapid evidence briefing (12.01.22)
- Jördis Frommhold: Nur sporadische Patienten mit LongCOVID unter 3000 Patienten (04.01.22 – meistens direkt nach der 2. Impfung)
- Antonelli et al., Risk factors and disease profile of post-vaccination SARS-CoV-2 infection in UK users of the COVID Symptom Study app: a prospective, community-based, nested, case-control study (01/022 – ca. halbiertes Risiko vor OMICRON)
- Do vaccines protect against long COVID? What the data say (23.11.21)
- Simon et al., Reduced Incidence of Long-COVID Symptoms Related to Administration of COVID-19 Vaccines Both Before COVID-19 Diagnosis and Up to 12 Weeks After (18.11.21 – vor DELTA)
- Al-Aly, Long COVID after Breakthrough COVID-19: the post-acute sequelae of breakthrough COVID-19 (15.11.21, preprint – n = 16000, controls 3,5 Mio, auch nach milden Verläufen)
- Taquet et al., Six-month sequelae of post-vaccination SARS-CoV-2 infection: a retrospective cohort study of 10,024 breakthrough infections (26.10.21, preprint – Impfung reduziert im Fall eines Impfdurchbruchs Risiko von LongCOVID NICHT!)
- Senjam et al., Assessment of Post COVID-19 Health Problems and its Determinants in North India: A descriptive cross section study (07.10.21 – 2fache Impfung reduziert um 45%)
Erhöhtes Krebsrisiko mit/nach Covid19?
- Jahankhani et al., Possible cancer-causing capacity of COVID-19: Is SARS-CoV-2 an oncogenic agent? (02.06.23)
- Gómez-Carballa et al., Is SARS-CoV-2 an oncogenic virus (09.08.22)
- Ahmadi et al., Cancer related-genes enriched in peripheral blood mononuclear cells (PBMCs) of COVID-19 patients. a bioinformatics study (02.08.22)
- Nguyen et al., SARS-CoV-2 M Protein Facilitates Malignant Transformation of Breast Cancer Cells (07.06.22)
Schwächung des Immunsystems gegenüber anderen Infekten
Bekannte Viren, die speziell CD4+ T-Zellen infizieren: HIV, CMV (Zytomegalievirus, Herpesviren), EBV, Masern, HTLV-1 (Onkovirus, humanes T-lymphotropes Virus)
Theorie:
- Brunetti et al., SARS-CoV-2 uses CD4 to infect T helper lymphocytes (31.03.23)
- Vazquez-Alejo et al., Persistent Exhausted T-Cell Immunity after Severe COVID-19: 6-Month Evaluation in a Prospective Observational Study (18.05.23)
- Visvabharathy et al., Autoantibody production is enhanced after mild SARS-CoV-2 infection despite vaccination in individuals with and without long COVID (12.04.23, preprint – bei SLE und entzündlichen Muskelerkrankungen bis zu 8 Monate erhöhte Produktion von Autoantikörpern, einhergehend mit neurologischen und kognitiven Beeinträchtigungen und größerer Symptomschwere, nachfolgende Impfung verringert die Autoantikörper nicht)
- Sun et al., Immune damage mechanisms of COVID-19 and novel strategies in prevention and control of epidemic (07.03.23)
- Yin et al., Long COVID manifests with T cell dysregulation, inflammation, and an uncoordinated adaptive immune response to SARS-CoV-2 (10.02.23, preprint)
- Pedroso et al., COVID-19 INDUCES SENESCENCE AND EXHAUSTION OF T CELLS IN PATIENTS WITH MILD/MODERATE AND SEVERE DISEASE DURING A SEVEN-DAY INTERVAL (18.01.23, preprint – ” SARS-CoV2 infection can accelerate immunosenescence in both CD4 and CD8 T cell compartments in a short period of time.”)
- Maher et al., Transcriptional reprogramming from innate immune functions to a pro-thrombotic signature by monocytes in COVID-19 (26.12.22 – unspezifische Immunabwehr (Innate immune system) auch nach mild-moderatem Verlauf beeinträchtigt, kann schwerere Verläufe bei Folgeerkrankungen nach Covid mit Viren und Bakterien (z.b. Streptokokken) erklären)
- 36+ Papers über covid bedingte Immunschwäche (CAID, Thread)
- Khoo et al., Tracking the clonal dynamics of SARS-CoV-2-specific T cells in children and adults with mild/asymptomatic COVID-19 (21.12.22 – “These data suggest that rapid clearance of SARS-CoV-2 in children may compromise their cellular immunity and ability to resist reinfection.” – Limitation: sehr kleine Stichprobe (n = 5/7)
- Miura et al., Asymptomatic SARS-COV-2 infection in children’s tonsils (11.11.22 – Covid zerstört die dendritischen Zellen und Lymphozyten in den Mandeln, wo Strep A bei Kindern attackiert)
- Kee et al., SARS-CoV-2 disrupts host epigenetic regulation via histone mimicry (05.10.22 – SARS-CoV2 verwirrt das Immunsystem, indem es chemische Marker (Proteine) imitiert, die der Körper verwendet, um Gene zu aktivieren, auch bei HIV bekannt)
- Govender et al., T cell perturbations persist for at least 6 months following hospitalization for COVID-19 (08.08.22 – nach schweren Verläufen für mindestens 6 Monate geschwächtes Immunsystem)
- Shen et al., ACE2-independent infection of T lymphocytes by SARS-CoV-2 (11.03.22 – Studie bestätigt, dass unser Immunsystem (T-Zellen infiziert, Apoptose begünstigt) durch eine Infektion mit SARS-CoV-2 selbst geschwächt werden kann. Wissenschaftliche Evidenz gegen „die Infektion trainiert unser Immunsystem“ Konzept)
- Chang et al., Depletion and Dysfunction of Dendritic Cells: Understanding SARS-CoV-2 Infection (21.02.22)
- Jing et al., SARS-CoV-2 infection causes immunodeficiency in recovered patients by downregulating CD19 expression in B cells via enhancing B-cell metabolism (22.09.21)
- Perez-Gomez et al., Dendritic cell deficiencies persist seven months after SARS-CoV-2 infection (21.07.21)
- André et al., T cell apoptosis characterizes severe Covid-19 disease (22.01.22)
- Ryan et al., Long-term perturbation of the peripheral immune system months after SARS-CoV-2 infection (14.01.22 – vorübergehende Immunschwäche v.a. 3-4 Monate nach Infektion, anhaltende Effekte bis 6 Monate)
- Phetsouphanh et al., Immunological dysfunction persists for 8 months following initial mild-to-moderate SARS-CoV-2 infection (13.01.22)
- Winheim et al., Impaired function and delayed regeneration of dendritic cells in COVID-19 (6.10.21 – Covid kann die dendritischen Zellen schwächen!)
- Files et al., Sustained cellular immune dysregulation in individuals recovering from SARS-CoV-2 infection (29.10.20)
- Davanzo et al., SARS-CoV-2 Uses CD4 to Infect T Helper Lymphocytes (28.09.20)
- Sciaccitano and Giovagnoli, AIDS and COVID-19 are two diseases separated by a common lymphocytopenia (July 2020)
- Diao et al., Reduction and Functional Exhaustion of T Cells in Patients with Coronavirus Disease 2019 (COVID-19, 20.02.20)
Real-Life-Data:
- Nielsen et al., Group A Streptococcus Meningitis in Adults, Denmark (09.09.23 – 21fache Zunahme zwischen 10/2022 und 04/2023)
- Wang et al., Disrupted seasonality and association of COVID-19 with medically attended respiratory syncytial virus infections among young children in the US: January 2010-January 2023 (16.05.23, preprint – Covid19 hat zur starken RS-Welle 2021/2022 beigetragen)
- Emily Henderson: New insights into deadly fungal invasion in people with compromised immune systems (12.01.23 – “We discovered that influenza and Cov19 destroy a previously unknown natural immunity that we need to resist invasive fungal infections,” says Nicole Sarden, a PhD candidate at the University of Calgary.”)
- Terry Pender: Immune systems seriously weakened by COVID (20.12.22)
- “We discovered that influenza and COVID-19 destroy a previously unknown natural immunity that we need to resist invasive fungal infections” (12.22)
- In Südengland Ausbruch von Streptokokken A bei Kindern, bereits 6 Todesfälle – Co-Infektion mit Covid (02.12.22), und Dänemark: überdurchschnittlich viele Infekteionen (21.01.23)
- Morton et al., Defective antifungal immunity in patients with COVID-19 (30.11.22)
- Alemu et al., Tuberculosis in individuals who recovered from COVID-19: A systematic review of case reports (28.11.22 – Tuberkulose-Fälle nehmen seit Covid zu)
- Najeeb et al, The Menace of Candida auris Epidemic Amidst the COVID-19 Pandemic: A Systematic Review (29.08.22 – increase of bacterial, fungal and viral superinfection)
- Al-Aly et al., High-dimensional characterization of post-acute sequelae of COVID-19 (22.04.21 – Covid19 vervierfacht das Risiko von weiteren Viruserkrankungen)
Warnzeichen für primäre Immunschwäche bei Kindern und Erwachsenen McCusker et al. (2018)
Hinweis: Es gibt erdrückend viele Studien, die zeigen, dass Covid19 die Funktion der T-Zellen, Lymphozyten und Sensorzellen (Dendritic Cells) für mehrere Monate ab Infektionszeitpunkt beeinträchtigt. Über eine dauerhafte Immunschwäche durch Covid19 ist nichts bekannt, so man von LongCOVID/MECFS absieht.
Bei vielen Kindern muss man leider davon ausgehen, dass sie schon mehrfach infiziert wurden und ihr Immunsystem dadurch dauerhaft geschwächt ist, und so anfälliger für schwere Verläufe durch bakterielle und virale Infekte wird.
Ja, andere Infekte wie Influenza erzeugen auch eine gesteigerte Infektanfälligkeit, aber üblicherweise nur alle 5-10 Jahre, während man Covid19 alle 6 Monate bekommen kann. Dadurch kann sich das Immunsystem nie vollständig erholen.
Wie das Immunsystem funktioniert, zeigt dieses Video der Immunologin Akiko Iwasaki recht anschaulich.
“Wir mussten in der Notfallsprechstunde schon im Treppenhaus triagieren. (…) Zudem kann Corona das Immunsystem der Kinder schwächen. Die Folge: Sie sind anfälliger für Infekte.”
NRW, Aktuelle Stunde, WDR (26.11.22)
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